-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48795 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در سورة نازعات فرعون به مردم ميگويد: أَنَا رَبُّكُمُ الاْ ئَعْلَيَ (نازعات، 24.) و از واژة من پروردگار شما هستم استفاده ميكند، در حالي كه ميتوانست از كلمات ديگري مانند من خداي شما هستم استفاده كند؟

واژة ربّ (از مادّة ربب) به معناي صاحب، مالك و همه كاره چيزي است. در معني اصلي ربّ مفهوم پرورش وتربيت خوابيده است; لذا در فارسي معمولاً آن را به عنوان پروردگار ترجمه ميكنند; و به مالك و صاحب چيزي كه به تربيت و اصلاح آن ميپردازد ربّ گفته ميشود.(ر.ك: اقرب الموارد، الشرتوني اللبناني، ص 381، منشورات مكتبة آيت الله مرعشي نجفي / قاموس قرآن، سيدعلي اكبر قرشي، ج 3، ص 43، دار الكتب الاسلاميه / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 30، دار الكتب الاسلاميه.)

فرعون ادعاي ربوبيت داشت; لذا بهمردم گفت: أَنَا رَبُّكُمُ الاْ ئَعْلَيَ ;(نازعات، 24.) من پروردگار برتر شما هستم. ; اين سخن اشاره به آن است كه اگر شما بت هايي را ميپرستيد، آنها در جاي خود محترم، ولي من برترين معبود شما وخداي خدايان هستم.(تفسير نمونه، همان، ج 24، ص 93.) از آيات قرآن مجيد استفاده ميشود، فرعون ادعاهاي مختلفي داشته است، به همين جهت قرآن كريم ادعاهاي او را با واژههاي مختلف بيان نموده است; آن جا كه ادعاي ربوبيت داشته، ميگويد: أَنَا رَبُّكُمُ الاْ ئَعْلَيَ ; و آن جا كه ادعاي الوهيت نموده، ميگويد: يَـََّأَيُّهَا الْمَلاَ ئُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَـَهٍ غَيْرِي;(قصص، 38.) اي جمعيت اشراف! من خدايي جز خودم براي شما سراغ ندارم. بنابراين فرعون براي ادعاي خود، تنها از واژة من پروردگار شما هستم استفاده نكرده است، بلكه از كلمات ديگر نيز استفاده نموده است، ضمن اين كه در ادعاي ربوبيت ميخواست به مردم القأ كند كه همه چيز آنها (زمين، غذا و...) از او است و او همه كاره آنها است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.